Forum www.bwbipp.fora.pl Strona Główna www.bwbipp.fora.pl
BW BiPP na WSZOP
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

15.11.2012 autor : Dominik

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.bwbipp.fora.pl Strona Główna -> NAUKA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wodar
Administrator



Dołączył: 06 Lis 2012
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pawonków

PostWysłany: Pon 17:11, 19 Lis 2012    Temat postu: 15.11.2012 autor : Dominik

Prawo w znaczeniu przedmiotowym i podmiotowym

Prawo w ujęciu podmiotowym-używamy kiedy mówimy ,że mamy prawo do czegoś.
Np.Sprzedawca ma prawo do rządania uiszczenia opłaty

Prawo w ujęciu przedmiotowym-ogół norm prawnych.Powstaje w drodze ich wydawania.

Cechą normy prawnej jest to ,że powstaje w procedurze prawnej opisowej.Prawo jest ukształtowane w sposób hierarchiczny.
Im wyżej dana norma jest sadowiona tym tryb jej powstania jest bardziej złożony skomplikowany.
Im niżej jest dana norma tym tryb jej powstania jest prostszy.To nie jest zjawisko constans(stała).Tylko stan prawny
podlega zmianą.Dana norma prawna jest zmieniana w takim trybie w jakim powstała.
Jeżeli autorytet uznawał ,że te normy są wporządku to zobowiązywał się do reagowania i przywrócenia stanu należnego.
Normy trzeba przestrzegać pod przymusem.Pierwsze skojarzenie biegnie ku prawu karnemu. 'Gdzie państwo tam prawo'
Cecha integralna prawa przymus stanowiący zabezpieczenie przestrzenii.
Prawo to uporządkowany zbiór norm.Prawo w płaszczyźnie materialnej i formalnej.

Nowa regulacja jest liberalna i zgodna ze standardami UE.
Prawo konstytucyjne z norm określających ustrój polityczny ,reguluje problematykę prawa jednostki w danym państwie ,
prawo wyborcze, kompetencji organizacji państwowych ,samorządu terytorialnego.
Przedstawicielem urzędu wojewódzkiego jest wojewoda.Obecnie tendencja jest ku temu by administracje redukować.

Prawo administracyjne-obejmuje obszerne zróżnicowane materie.Chodzi o stosunki regulowane w sposób władzy między władzą
publiczną a jednostką.

Prawo cywilne-to ogół norm dotyczących stosunków o charakterze cywilno-prawnych pomiędzy podmiotami indywidualnym.
Cechuje je równorzędność.

Prawo karne-to ogół norm określających zachowania jakie są nakazane i jakie skutki w postaci represji poniosą ci,
którzy do zakazów się nie zastosują.
Prawo materialne i prawo formalne przedział przebiega przez prawo.

PRawo materialne-normy ustanawiają zakazy oraz nakazy.

Prawo formalne-proceduralnie służące urzeczywistanianiu prawa materialnego.Prawo proceduralne karne określające kogo
należy powiadomić o organach ścigania prowadzących śledztwo.
-kodeks cywilny

Prawo międzynarodowe prywatne i prawo publiczne.

Prawo międzynarodowe prywatne-reguluje stosunki z zakresu prawa pracy,w których występują elementy obce ,W których
określa się stosunki prawne.

Cechą norm tego prawa jest to ,że wskazują je tzw.łączniki.
Przykłady łączników:
-miejsce dokonania czynności prawnej(prawo polskie)

Prawo publiczne-to taka dyscyplina ,która reguluje stosunki prawne między podmiotami tego prawa.
np.Polska to też strona takich umów.
Mamy regionalne systemy międzynarodowe.Proszę pamiętać o dwoistości organizacyjnej.
2 działalności narodowe tworzące Europejski reżim prawa.
Rada Europy-skupia się na demokracji,rządach prawa i prawa człowieka.
Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasbourg'u-orzeka o europejskiej konwencji praw człowieka.

Jeżeli chodzi o porządkowanie prawa formalnie SYSTEM PRAWA powinien być:
-niesprzeczny
-spójny
-zupełny
-hierarchicznie ukształtowany

Niesprzeczny-nie powinien zawierać 2 lub więcej norm wzajemnie się wykluczających czyni rozporządzenie zgodnie z
konstytucją.Nie ma w praktyce systemu prawa całkowicie niesprzeczenego.Czuwa trybunał konstytucyjny.

Spójny-prawa się wzajemnie treściowo wykluczają ,organy realizują na ich podstawie orzeczenia rządowe realizują
rozbierzne cele.Nad spójnością czuwa Śąd Najwyższy.

Zupełność-to taki system prawny co nie zawiera luk w prawie.
Luka prawna-brak normy prawnej,regulacji w prawie dla takiego stosunku społecznego,który biorąc pod uwagę całokształt
ustawodastwa, powinien być uregulowany.Lukęmożę usunąć prawodawca ,który wydał rozporządzenie.

Analogia legis i juris.

Analogia legis mogą stosować sądy, troche gorzej w przypadku organów celnych.
Jeśli sąd chce rozstrzygnąć przypadek to poszukuje normy w ustawie,która ureguluje tą normę najbliżej.

Analogia juris-występuje wtedy,gdy sytuacja jest nieunormowana.Występuje Wyprowadzenie z ogólnych zasad prawnych pew-
-nej normy.Odrzuca ją trójpodział władz.Sąd nie powinien wyręczać władzy ustawodawczej.Dotyczy systemu prawa ,który
zawiera mało luk w prawie.

PRawo a moralność

Moralność-ukształtowany w procesie zespół norm postępowania ,których postępowanie oceniamy jako dobre i złe.
W każdym społeczeństwie istnieje zespół norm moralnych,

Normy prawne-możemy klasyfikować jako normy:
pozytywne-norma prawna ,która nakazuje ten sam sposób działania.
negatywne-restykcyjność lub liberalizm np.zabieg aborcyjny
obojętne-normy prawne poruszają zagadnienia nie porównujące się do normy moralnej.
Normy prawne-są zagwarantowane przymusem państwowym.
Normy moralne-nie są przymusem mają charakter jednostkowy.
Obowiązek przewidziany do uregulowania norm.Zasada zaufania obywatela.

Ocena obowiązującego prawa przez społeczeństwo i postulaty.
-społeczeństwo i świadomość to element kultury społecznej,który pozwala nam oceniać prawo.
Im większa róznica między prawem a zdaniem społecznym to tym większa jest zbieżność między prawem a świadomością
prawną.
Świadomość prawna oddziałuje na treści prawa.W założeniu nasi parlamentarzyści powinni tworzyć prawo z naszymi życzen-
-iami.
Oswajamy się z normami prawa.
Przykład:
Armia Napoleońska a bardziej kodeks napoleoński było tam równouprawnienie dzieci nieślubnych albo rozwojów cywilnych.
Prawo wprowadzone w sposób niedemokratyczny.
Przykład współczesny:Eurpejska Konwencja Praw Człowieka.Treść prawa w europie jest ukształtowana przez doktrynę
liberalną i chrześcijańską.

Praworządność-stan faktyczny gdzie podstawowe dziedziny stosunków społecznych regulowane są normami prawa.Przepisy
ściśle przestrzegane przez organy władzy publicznej.

Odróżniać praworządność(przestrzeganie prawa) od stosowania prawa.
Stosowanie prawa-polega na wydawaniu(rozstrzyganiu) przez uprawnione organy indywidualnych norm ogólnych abstrakcyjnych
Ma charakter ogólny i abstrakcyjny.
Hierarchiczna budowa-prawo jest ukształtowane , uregulowane źródłami .Jest Konstytucja RP,Ustawy,Umowy Ratyfikowane,
,Rozporządzenia,Akty Prawa Miejscowego.

Źródła prawa powszechnie obowiązującego-Źródła prawa obowiązujące wszystkich adresatów na obszarze, w którym akt
normatywny występuje.

Źródła prawa niepowszechnie obowiazującego.
-zarządzenia organów administracji rządowej(zarządzenie ministra edukacji)
-normy zarządzenia nie mogą stanowić podstawy prawnej w roztrzyganiu na zewnątrz decyzji administracyjnej adresowanej
do obywateli.

Trybunował Konstytucyjny-orzeka o min o zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi ,których ratyfikacja
wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.Ustawodawstwo musi być równe z umowami międzynarodowymi.

K
U
RUM
R
____
APM

Pojawia się humanitaryzacja prawa.
Źródłem prawa konstytucyjnego są konstytucje posiada :szczególną najwyższą moc prawną ,szczególną treść.

Szczególna najwyższa moc prawa-ma główną moc konstytucyjną.Zasadnicza warstwa, istnieje projekt przystąpienia Polski
do stefy EURO.Akty niższego rzędu powinny być zgodne z prawami wyższego rzędu.

Szczególna treść-nie ma drugiego aktu , jeden jedyny akt co reguluje państwo politycznie i społecznie-gospodarczo.

Konstytucja reguluje:
-wolność prawa jednostki
-zasady organizacji i funkcjonowania aparatu władzy publicznej
-określenie podmiotu władzy najwyższej (suwerenność)
-tryb zmiany konstytucji

Obok konstytucji czesto spotyka się ustawy konstytucyjne.Zanim uchwalono KONSTYTUCJE RP 97' gdzie kluczową rolę
odgrywała konstytucja z 92' prowizorka.

KONSTYTUCJE dzielimy na:
-sztywne
-elastyczne

-elastyczna-zmieniona na tym samym trybie co zwykła ustawa.Dotyczy materii konstytucyjnej.

sztywna-tryb zmiany jest utrudniony, usztywniony porównany.

KWORUM-to jest prawem określona liczba uprawnień do głosowania członków ciała kolegialnego ,obecnych na posiedzeniu
biorących udział w głosowaniu,niezbędna dla podjęcia skuteecznego prawnie rozstrzygnięcia.
PRzykład KWORUM(RADA GMINY,ZARZĄ SPÓŁKI,ZGROMADZENIE PUBLICZNE).

4rodzaje większości:
-zwykła(względna)
-absolutna(bezwzględna)
-kwalifikowana(stała)
-stała

-zwykła(w)-musi być kworum.Występuje wówczas gdy zagłosuje więcej niż przeciw.A głosów wstrzymujących nie bierze się
pod uwagę.

-absolutna(b)-występuje wówczas gdy zagłosuje więcej niż połowa biorących udział w głosowaniu.Trudniejsza do osiągniecia
niż zwykła.

-kwalifikowana-jest to większość inna niż zwykła i absolutna owczywiście przy założeniu ,że jest to kworum ma postać
ułamkową.

stała-wyraża się we frazie conajmniej większej niż połowa uprawnionych do głosowania.Potrzebna do uchwalenia wotum
nieufności 231 lub więcej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.bwbipp.fora.pl Strona Główna -> NAUKA O PAŃSTWIE I PRAWIE Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin